ALGEMENE VOORWAARDEN


ARTIKEL 1 – TOEPASSELIJKHEID; WIJZIGING

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten, overeenkomsten, diensten en andere rechtshandelingen door of van Organisatie- en adviesbureau Mathilda van den Hof, te Beilen (inschrijving Kamer van Koophandel: 92722806, kantoorhoudende te Beilen aan de Slootakker 24 met hetzelfde postadres, hierna te noemen Opdrachtnemer.

Van deze voorwaarden kan door partijen slechts uitdrukkelijk en schriftelijk worden afgeweken. Algemene Voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij Opdrachtnemer deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.

Partijen die deelnemen aan een traject gaan akkoord met onze algemene voorwaarden en privacyverklaring.

Wijzigingen en aanvullingen en/of uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts bindend tussen partijen als dit schriftelijk is overeengekomen.

ARTIKEL 2 – DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

Opdrachtgever: de rechtspersoon, dan wel natuurlijke persoon -in de uitoefening van beroep of bedrijf-, die aan Opdrachtnemer opdracht heeft verstrekt tot het verrichten van Diensten.

Opdrachtnemer: Organisatie- en adviesbureau Mathilda van den Hof.

 Opdracht: iedere overeenkomst tussen het bureau en opdrachtgever tot het leveren van producten en diensten aan opdrachtgever.

 Offerte: elk mondeling of schriftelijk aanbod voor een opdracht.

 Materialen: alle door de opdrachtnemen in het kader van de opdracht ontwikkelde rapporten, adviezen, resultaten, tekeningen, software, databanken, concepten, presentaties en andere stoffelijke objecten.

 Coachee: de natuurlijke persoon c.q. personen, die in het kader van hun professionele activiteiten bij Opdrachtgever deelnemen aan een coaching traject op enigerlei wijze en als zodanig werkzaam zijn ten behoeve van Opdrachtgever.

ARTIKEL 3 – TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

Alle aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

Overeenkomsten komen pas tot stand na schriftelijke opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer dan wel nadat partijen een samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten, dan wel bij gebreke daarvan op het tijdstip dat Opdrachtnemer tot uitvoering van enige Overeenkomst is overgegaan, zulks ter beoordeling van Opdrachtnemer.

Opdrachtgever is verplicht de schriftelijke aanbieding en/of opdrachtbevestiging op juistheid en volledigheid te controleren. Als het vermelde in de aanbieding en/of opdrachtbevestiging van Opdrachtnemer naar het oordeel van de Opdrachtgever afwijkt van de beoogde, te verlenen Diensten respectievelijk verstrekte opdracht, dient Opdrachtgever bij schriftelijke opdrachtverlening daarop expliciet te reageren respectievelijk binnen vijf dagen na ontvangst van de opdrachtbevestiging schriftelijk te reageren, bij gebreke waarvan de afspraken conform aanbieding c.q. de opdrachtbevestiging als juist en bindend wordt beschouwd.

De opdrachtnemer heeft het recht om derden in te schakelen bij uitvoering van de opdracht.

ARTIKEL 4 – WIJZE UITVOERING OVEREENKOMST

Opdrachtnemer zal zich inspannen om de Diensten naar beste inzicht en vermogen en conform de eisen van de gebruikelijke professionaliteit en expertise binnen het betreffende werkveld uit te voeren. Gezien de aard van de dienstverlening van Opdrachtnemer is er sprake van een inspanningsverplichting, voor zover het gaat om de te leveren diensten en daarmee verband houdende werkzaamheden uit hoofde van de uitgevoerde trajecten.

Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk – in het kader van de eigen exploitatie en activiteiten – voor de wijze, waarop hij gebruikmaakt van de door Opdrachtnemer verstrekte diensten en adviezen. Opdrachtgever zal volledige medewerking verlenen aan de uitvoering van de werkzaamheden en desgewenst aan Opdrachtnemer ter beschikking stellen, wat benodigd is. Dit kan betrekking hebben op menskracht, documentatie, gegevens en aanwezige faciliteiten in materiële en ruimtelijke zin.

Indien Opdrachtgever de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer verstrekt, is Opdrachtnemer gerechtigd tot opschorting van de uitvoering van de Diensten en eventueel in aantoonbare gevallen de daaruit voortvloeiende financiële consequenties volgens de gebruikelijke tarieven in rekening te brengen aan Opdrachtgever.

Indien een specifieke termijn is overeengekomen in relatie tot de door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren Diensten, wordt dit niet beschouwd als een fatale termijn, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Als gevolg daarvan is er geen sprake van een toerekenbare tekortkoming van de zijde van Opdrachtnemer, indien de overeengekomen termijn wordt overschreden, waarbij partijen echter in nader overleg een nadere termijn zullen overeenkomen voor afronding en voltooiing van de Diensten.

ARTIKEL 5 – TARIEVEN; BETALING

Tarieven voor een traject zijn excl. BTW en reiskosten, reistijd, voorbereiding, mits anders afgesproken. Niet overeengekomen, extra werkzaamheden, noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst kunnen apart worden doorberekend. De door Opdrachtgever verschuldigde prijs is niet afhankelijk van de uitkomsten en/of het resultaat van de verleende opdracht.

Betaling

Facturen van Opdrachtnemer hebben een betalingstermijn van 30 dagen. Betaling dient zonder aftrek, korting of schuldverrekening te geschieden.

De factuur wordt voor de eerste coachingssessie of bijeenkomst gefactureerd. Interim opdrachten worden achteraf gefactureerd.

ARTIKEL 6 – (INTELLECTUELE) EIGENDOM

Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen behoudt Opdrachtnemer zich alle rechten voor met betrekking tot de door hem aan Opdrachtgever c.q. Coachee verstrekte informatie, gegevens en documentatie c.q. materiaal. Het is Opdrachtgever, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, niet toegestaan deze gegevens, c.q. dit materiaal te verveelvoudigen, te openbaren, te exploiteren, dan wel op enigerlei wijze aan derden ter beschikking te stellen.

Opdrachtnemer is gerechtigd om de in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst verkregen knowhow voor andere doeleinden professioneel te gebruiken, vooropgesteld dat Opdrachtnemer er te allen tijde van af zal zien om informatie, welke tot personen herleidbaar is, aan derden ter kennis te stellen.

ARTIKEL 7 – GEHEIMHOUDING/PRIVACY

Door Opdrachtnemer verkregen informatie in het kader van uitgevoerde trajecten zullen als strikt vertrouwelijk worden beschouwd. Voor Opdrachtnemer zal in het kader van uit te voeren overeenkomsten verkregen gegevens, die tot personen herleidbaar zijn, behandelen met inachtneming van de geldende privacyregelgeving, waarbij onder meer Opdrachtnemer ervoor instaat zich onverkort te houden aan het door haar gehanteerde Privacy statement.

ARTIKEL 8 – AANSPRAKELIJKHEID

Opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen, die van een professionele dienstverlener kan worden verwacht. Indien Opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door de toerekenbare niet nakoming van Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer voor de direct daaruit voortvloeiende schade aansprakelijk, echter te allen tijde tot maximaal van het bedrag van de voor (het desbetreffende onderdeel van) de Diensten overeengekomen prijs, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Opdrachtnemer.

Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor door Opdrachtgever geleden gevolgschade, gederfde winst, dan wel schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie, een en ander behoudens opzet of grove schuld.

De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot het bedrag van de som van de opdracht. 

Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden uit hoofde van de door deze derden geleden schade voortvloeiend uit de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.

De vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever – uit welken hoofde ook – jegens Opdrachtnemer verjaren na één jaar na het moment, waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

Alle situaties van overmacht ontslaan Opdrachtnemer van enige verplichting tot nakoming van de Overeenkomst, zolang de betreffende verhindering blijft voortbestaan. Aanspraak op schadevergoeding in dergelijke gevallen is uitgesloten.

Onder overmacht wordt verstaan: elke van de wil van Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van verplichtingen van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van verplichtingen in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd.

Als de overmacht drie maanden heeft geduurd, als vaststaat dat de overmacht langer dan drie maanden zal duren, zijn partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden zonder toepassing van enige opzegtermijn en zonder gehouden te zijn tot enige schadevergoeding.

ARTIKEL 9 – ANNULERING

Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke instemming door Opdrachtnemer, is Opdrachtgever niet gerechtigd de Overeenkomst tussentijds op te zeggen c.q. te annuleren. Een verzoek tot annulering c.q. tussentijdse beëindiging dient schriftelijk te worden ingediend door Opdrachtgever.

Opdrachtnemer zal zijn toestemming niet op onredelijke gronden weigeren, mits door Opdrachtgever in redelijke mate wordt ingestaan voor vergoeding van de gederfde inkomsten.

Opdrachtgever kan een opdracht annuleren.

  • Annulering tot uiterlijk 8 weken voor aanvang van de eerste trainingsdag is kosteloos.
  • Indien de annulering tussen de 8 en 4 weken voor de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is opdrachtgever 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
  • Bij annulering binnen 4 weken voor de overeengekomen datum dient de opdrachtgever het volledige tarief te voldoen. 100 % van de training / cursuskosten, indien er geen vervangende data worden vastgesteld.
    50 % van de training / cursuskosten, indien er tevens vervangende data worden vastgesteld.

Indien opdrachtgever dan wel de door opdrachtgever aangewezen deelnemer na aanvang van de opdracht de deelname tussentijds beëindigt of anderszins niet aan de opdracht deelneemt, heeft opdrachtgever geen recht op enige terugbetaling.

Ten aanzien van de annulering van een specifiek coachgesprek door de Coachee, dient deze annulering schriftelijk tenminste 48 uur voorafgaand aan het betreffende gesprek te geschieden onder specificatie van een geldige reden en zal dit coachgesprek op een later tijdstip ingevuld worden, onverlet de verschuldigdheid van de overeengekomen vergoeding tussen partijen.

Opdrachtgever kan in geval van coaching in plaats van de aangemelde deelnemer in overleg een ander aan de opdracht laten deelnemen. Indien opdrachtnemer van mening is dat het tussentijds instromen van een andere deelnemer de belangen van de reeds gestarte deelnemers schaadt, zal opdrachtnemer de nieuw aangemelde deelnemer niet toestaan.

ARTIKEL 11 – BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST

Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met voldoening van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen, terwijl een schriftelijke ingebrekestelling niet tot herstel heeft geleid binnen redelijke termijn, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang rechtsgeldig te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving. Iedere Partij is gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang rechtsgeldig te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving, ingeval de andere partij failleert, in surseance van betaling komt te verkeren, geliquideerd wordt, dan wel op een aanmerkelijk deel van haar vermogen beslag wordt gelegd, dat niet binnen zestig dagen is opgeheven.

ARTIKEL 12 – TOEPASSELIJK RECHT; BEVOEGDE RECHTER

Op alle rechtsbetrekkingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Geschillen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, worden bij uitsluiting berecht door de bevoegde rechter in de plaats van statutaire vestiging van Opdrachtnemer.

Behoudens indien Opdrachtnemer als eisende of verzoekende partij kiest voor de bevoegde rechter van de woon- of vestigingsplaats van Opdrachtgever.

Geactualiseerd juli 2024 Beilen

Vastgesteld januari 2024 te Beilen

Mathilda van den Hof